Oklejanie samochodów - jak to się robi?

9 grudnia, 2021

Oklejanie samochodów – jak to się robi? Folia do oklejania karoserii pełni dwie funkcje – chroni lakier i zmienia wygląd samochodu w coś spektakularnego i efektownego. Co więcej, nie każda powłoka wykonuje te zadania. Istnieją dwa zasadniczo różne typy folii, różniące się materiałami i właściwościami – winylowe i poliuretanowe.

Folia winylowa do oklejania samochodu

Często właściciele samochodów oklejają karoserię, aby uwydatnić ją w ruchu ulicznym, a jednocześnie nie płacą za całkowite przemalowanie karoserii. Do tych celów wykorzystuje się folię winylową, która zyskała pewną popularność wśród miłośników stylizacji. Zwykle zamienia samochód w świecący różnymi kolorami i fakturami pojazd pokazowy lub ponurego potwora w czarnej matowej sukience. Jedna z głównych zalet poza efektami wizualnymi jest oczywista. Oklejanie samochodu winylem odbywa się dość szybko, nie zajmuje tyle czasu, co malowanie karoserii, a sam proces nakładania jest nadal mniej pracochłonny niż praca w kabinie lakierniczej.

Winyl może być przezroczysty lub barwiony i ma ograniczoną funkcjonalność pod względem właściwości ochronnych. Zazwyczaj grubość folii wynosi 100 mikronów, co odpowiada 0,1 mm. Maksymalną zaletą takiego oklejania jest ochrona lakieru przed zadrapaniami i odpryskami. Jest to zrozumiałe, ponieważ początkowo winyl został opracowany z myślą o konstrukcjach reklamowych, które nie podlegają naprężeniom mechanicznym i nie wymagają wysokich właściwości ochronnych.

Folia winylowa jest odporna na promieniowanie UV, dzięki czemu chroni lakier. Ale często pojawia się pytanie – co stanie się z lakierem po zdjęciu z niego folii? Eksperci twierdzą: im dłużej warstwa pozostaje na karoserii, tym gorsze konsekwencje. Szczególnie mocno mogą ulec uszkodzeniu proste panele poziome pod wpływem promieni słonecznych. Folia po dłuższym pobycie w aucie może odpaść w kawałkach, wymagając polerowania.

Film o powłoce poliuretanowej do oklejania samochodu

Brzmi dobrze, prawda? W rzeczywistości chodzi o powłokę poliuretanową, która znacznie różni się swoimi zadaniami i właściwościami od folii winylowej. Warstwa folii służy właśnie do ochrony karoserii nowych samochodów przed uszkodzeniem lub tych, które dopiero wyjechały z kabiny lakierniczej. Co ciekawe, tego typu powłoka służy przede wszystkim do celów ochronnych i po raz pierwszy została przetestowana na śmigłowcach.

Zazwyczaj folie poliuretanowe mają grubość 150-200 mikronów, podczas gdy farba fabryczna ma grubość 120-150 mikronów. Jest przezroczysta lub nieprzezroczysta. A oto co jest interesujące. Jeśli winyl może zapewnić maksymalną ochronę lakierowi ze względu na swoją grubość, to poliuretan również ze względu na swoje właściwości.Taka folia w przeciwieństwie do materiału opisanego powyżej i przypominająca plastik, jest podobna do gumy – jest sprężysta, elastyczna i dopasowuje się do karoserii jak skóra.

Warstwa poliuretanowa jest odporna na odpryski, zarysowania i nieplanowane kontakty, np. gdy osoba wsiadająca do samochodu uderzy drzwiami w inny samochód. Lepiej znosi mróz niż winyl i nie traci swoich właściwości. Kolejną mocną stroną tego typu folii jest żywotność około 5-10 lat.

Oklejanie samochodów jak to się robi?

Osoba niezaznajomiona z procesem oklejania karoserii musi mieć przed oczami przejmujący obraz: specjalista obficie nakłada specjalny klej na karoserię lub odsłania lepką powłokę z tyłu folii, gotową do przyklejenia się do lakieru. W rzeczywistości tak nie jest. Jeśli robi się to po raz pierwszy, to najlepiej oklejać samochód stopniowo, małymi częściami. Na przykład zacząć od maski, bagażnika, dachu lub błotnika.

Przygotowanie do oklejania samochodu

Przed przystąpienie do oklejania samochodu należy dokładnie umyć karoserię. Plamy odtłuścić rozpuszczalnikiem.Tylko na całkowicie czystej powierzchni folia nie tylko będzie pięknie wyglądać, ale i utrzyma się przez długi czas. Jeżeli na karoserii widoczne są rysy, odbarwienia to należy karoserię wypolerować i usunąć ewentualną rdzę. Po zakończeniu tego etapu można przystąpić do omierzenia folii oraz jej cięcia.

Gdy temperatura na zewnątrz jest równa zeru klejenie folii będzie utrudnione. Lepiej takie pracy wykonywać w ciepłe dni lub w garażu. Trzeba wziąć pod uwagę wiatr, jeśli oklejanie robione jest na zewnątrz. W takich warunkach pod folię może dostać się piasek i brud, co wpłynie na jakość wykonywanych prac. Oklejanie samochodu można wykonać metodą suchą i mokrą. Specjaliści polecają tą drugą, ponieważ jest łatwiejsza.

Oklejanie samochodu na makro:

  • Wybrany obszar obficie spryskać detergentem.
  • Odcięty kawałek folii oderwać z podkładu i starannie nakładać na karoserię.
  • Rozciągnąć folię bez zmarszczek od środka do krawędzi za pomocą szpatułki.
  • Jeśli jest to konieczne folię pogrzać suszarką. Jeśli jest to konieczne na trudnych i zaokrąglonych miejscach.
  • Jeśli pojawią się bąbelki, należy je przekłuć igłą. Jeśli jest wiele bąbelków, to należy odczekać kilka dni, bo drobne wady znikną same.

Cechy postępowania z oklejoną karoserią

Tak więc polerowanie nie jest dopuszczalne tylko w przypadku matowego wykończenia. Podczas mycia należy uważać, aby nie zbliżać pistoletu zbyt blisko, wysokie ciśnienie kompozycji powietrzno-wodnej może prowadzić do jej rozwarstwienia. Zaleca się regularne mycie samochodu, w przeciwnym razie winyl może zmienić kolor na żółty, zmieniając pojazd w nieatrakcyjny samochód tuningowy.

Jak kształtuje się cena oklejenia samochodu?

Według ekspertów na koszt oklejania składają się następujące elementy. Przede wszystkim jest to rodzaj folii, jej grubość i kolor. Dalej są cechy  samochodu: złożoność paneli nadwozia i cechy konstrukcyjne. Rolę odgrywać będzie złożoność wykonania dla każdego modelu, np. konieczność demontażu różnych części. 

Porozmawiajmy o Twoim projekcie.
Skontaktuj się z nami!

Skorzystaj z formularza
kontaktowego






    Ważne: Użytkowanie strony oznacza zgodę na używanie plików Cookies i innych technologii. Więcej w polityce prywatności