Jak działa reklama?

2 września, 2022

Jak działa reklama? Reklama otacza nas z niemal każdej strony – widzimy ją w internecie, w telewizji, a nawet na dedykowanych gadżetach reklamowych. W rzeczywistości ma ona za zadanie nakłonić nas do zakupu konkretnego produktu bądź skorzystania z danej usługi, choć jej cele mogą być także inne. Jak powinna działać odpowiednia reklama? Jakie zachowania powinna ona powodować u konsumentów?

Reklama – dla firmy czy dla klienta?

Na początek zastanówmy się, dla kogo w ogóle jest reklama i komu ma ona przynosić największe korzyści? Większość osób uważa, że reklama jest dla firmy, gdyż to właśnie ona pozwala promować jej produkty oraz usługi, a więc i zachęcać klienta do ich zakupu. Niemniej jednak w marketingu mówi się coraz więcej o tym, że reklama ma być także dla klienta. Powinna ona skupiać się na przedstawieniu konkretnego produktu oraz usługi, czyli zaznajomieniu klienta z ofertą firmy. Zazwyczaj w reklamach stosujemy język korzyści, czyli mówimy klientowi, co zyska, wybierając właśnie ten konkretny produkt. Mówimy, dla kogo jest przeznaczony, jak go używać oraz w jakich przypadkach najlepiej po niego sięgnąć. Każdy konsument z pewnością zauważył, że w reklamach zwykle nie mówi się o negatywnych cechach produktu lub usługi. Często pomija się kwestię bezpieczeństwa, choć na przykład w reklamach leków czy suplementów diety jest to niedopuszczalne. Prawo w pewien sposób reguluje kwestię reklamowania się, jednak z drugiej strony wiele aspektów pozostaje nieuregulowanych, pozostawiając je producentowi czy właścicielowi firmy. Możemy więc stwierdzić, że dobra reklama powinna być i dla klienta, i dla firmy. W przeciwnym razie nie przyniesie ona oczekiwanych korzyści ani jednej, ani drugiej stronie.

Reklama nie tylko dla sprzedaży

Gdybyśmy zapytali konsumentów, po co są reklamy, zdecydowana większość odpowiedziałaby, że dla zwiększenia sprzedaży. Niemniej jednak powinniśmy mieć świadomość, że nie wszystkie akcje promocyjne służą właśnie temu. Rzeczywiście, reklama powstała właśnie po to, aby promować dane produkty lub usługi i zachęcić klientów do ich nabywania. Tymczasem coraz częściej mówi się o odpowiedzialności społecznej czy ekologicznej przedsiębiorstw. Okazuje się, że firmy prowadzą kampanie, które mają na celu pomóc w budowaniu ich pozytywnego obrazu i kreowaniu konkretnego wizerunku. Dobrym przykładem jest reklama uświadamiająca klientom, jak należy segregować śmieci czy w jaki sposób powinniśmy pomagać osobom niepełnosprawnym. Wbrew pozorom tego typu reklamy to nie tylko domena organizacji non profit czy innych pozarządowych. Coraz częściej firmy, które rocznie generują ogromne zyski, stawiają na reklamę społeczną. Nie promuje ona produktów ani usług, choć w jakiś sposób może też zachęcać do ich zakupu. Najczęściej jednak celem reklamy społecznej jest zwrócenie uwagi na jakiś konkretny problem. Ponadto, firmy starają się, aby klient, po obejrzeniu danej reklamy, przyjął inną postawę bądź zachowywał się w inny sposób, niż dotychczas. Jak się okazuje, tego typu reklamy przynoszą naprawdę dobre rezultaty. Dotyczy to zwłaszcza tych akcji promocyjnych, w których występują jakieś autorytety, czyli osoby, których wiedza i doświadczenie są powszechnie znane oraz doceniane. 

Jak powinna działać reklama?

Zastanówmy się, jak dokładnie działa mechanizm reklamy? Otóż, jak się okazuje, bazuje on nie tylko na samym marketingu, ale przede wszystkim na psychologii. Powstała nawet odrębna nauka, która nazywa się psychologią reklamy. Specjaliści oceniają, jak reklamować dany produkt czy usługę, aby akcja przynosiła oczekiwane rezultaty. Przede wszystkim należy uświadomić klientowi, co zyska, kupując daną rzecz. Nie zawsze skupiamy się na kwestiach oszczędności – czasami mówimy, że posiadanie danej rzeczy podnosi nasz prestiż czy pomaga poradzić sobie w danej sytuacji. Dobrym przykładem są kosmetyki, które nie mają być tanie, a przede wszystkim skuteczne. Reklama ma też uświadomić klientowi, że naprawdę potrzebuje danego produktu bądź usługi. Coraz częściej w reklamach używamy języka korzyści, ale również zwracamy się do klienta na „Ty”. Dzięki temu czuje on, że konkretna oferta skierowana jest właśnie do niego, pomimo że odbiorcą reklamy może być tak naprawdę każdy. Co ważne, reklama nie powinna negować konkretnych produktów konkurencji. Takie działania uznawane są za niezgodne z zasadami czystej gry rynkowej. Producenci mogą natomiast wskazywać, że inne produkty do mycia naczyń nie będą tak skuteczne, jak ich, a inny krem przeciwzmarszczkowy nie przyniesie tak dobrych efektów, jak reklamowany. Obecnie bazujemy również na prostych przekazach. Reklama nie może być za długa, nie powinno być w niej zbyt wiele tekstu, którego klient i tak nie jest w stanie zapamiętać. Krótko, zwięźle, na temat i przekonująco – to właśnie główne zasady współczesnego reklamowania się. Dzięki nim możemy osiągnąć sukces, a budżet wydany na kampanię reklamową nie okaże się stracony. Pamiętajmy, że każdy produkt można sprzedać – wystarczy go tylko odpowiednio zareklamować. 

Porozmawiajmy o Twoim projekcie.
Skontaktuj się z nami!

Skorzystaj z formularza
kontaktowego






    Ważne: Użytkowanie strony oznacza zgodę na używanie plików Cookies i innych technologii. Więcej w polityce prywatności